René Smoorenburg
-
Papegaaitulpen
-
Papegaaitulpen
-
Citroenen
-
Citroenen
-
Twee Citroenen
-
Twee Appels
-
Vier Abrikozen
-
Vijf Granaatappels
-
Mandarijntjes
-
Twee Peren
-
Drie Granaatappels
-
Zacht Groen Jasje
-
Wit Jurkje met Borduursel
-
Drie Kersen
-
Uien
-
Tomaten
-
Vijf Kersen
-
Drie Citroenen op Tinnen Schaal
-
Antiek Frans Hemdje
-
Roze Jurkje
-
Pruimen
-
Kersen
-
Peren op een Groene Achtergrond
-
Kweeperen
-
Rood Jasje
-
Peignoirtje
-
Liggend Katje
-
Rood Jasje met twee Knoopjes
-
Rozen
-
Druiven
-
Slagroomsoes met Wilde Aardbeitjes
-
Slagroomhoorntje
-
Rood Mutsje
-
Rode Pepertjes
-
Vijf Perziken
-
Twee Blauwe Pruimen
rené smoorenburg
In de visie van de kunstenaar draagt onvolmaaktheid bij aan de schoonheid van de objecten. Waar in de Gouden Eeuw de kostbare voorwerpen en pronkstukken in al hun pracht en praal werden geschilderd, is volgens René Smoorenburg schoonheid niet terug te vinden in de perfectie maar in het gebruikte en doorleefde object. Ze hebben alle hun eigen geschiedenis en deze is zichtbaar. Juist daardoor is er zoveel te zien in de stillevens, hoe sober deze qua opzet en onderwerp ook zijn. Wanneer je als toeschouwer de tijd neemt om te kijken, ervaar je de rijkdom en de bijna magische schoonheid van zijn werk.
De stillevens van René Smoorenburg staan in de traditie van de Oud-Hollandse schilderkunst. In de geest van de fijnschilders uit de Gouden Eeuw schildert René met de grootste precisie. Hij geeft echter zijn werken een eigentijds karakter, waarbij hij gebruik maakt van een persoonlijke handtekening. Kenmerkend voor René Smoorenburg is de precisie waarmee hij het schilderspenseel hanteert. De verf is laag over laag aangebracht, waardoor er in zijn werk een eigen kleurenrijkdom ontstaat. Zijn fijnschilderkunst kan doen vermoeden dat hij de werkelijkheid één op één nabootst, maar niets is minder waar. Elk stilleven krijgt zijn eigen sfeer mee. Hij bereikt dat effect door zijn gebruik van onder meer compositie, lichtval en kleurgebruik. Daarin gaat zijn vakmanschap over in kunstenaarschap. Het werk is veel meer dan een kopie van de werkelijkheid.
Aan ieder schilderij werkt Smoorenburg gedurende lange tijd. Maanden werkt hij met grote precisie laag over laag, tot alles klopt. Zonder liefde, concentratie en geduld zou Smoorenburg de rijkdom die verscholen ligt in de door hem gekozen voorwerpen niet op deze manier tot uitdrukking kunnen brengen. Het vereist een enorm doorzettingsvermogen en temperament om zo zorgvuldig te kunnen schilderen.